Τραχηλική δυσπλασία
ΠΑΣΕΤΣΝΑΓΙΑ ΕΛΕΝΑ M.D.
ΜΑΙΕΥΤΗΡΑΣ & ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ
Τραχηλικη δυσπλασια

Η δυσπλασία του τραχήλου αποτελεί μία κατάσταση στην οποία τα υγιή κύτταρα υφίστανται ορισμένες μη φυσιολογικές αλλαγές. Ο τράχηλος βρίσκεται στο κάτω μέρος της μήτρας που οδηγεί στο κόλπο. Κατά τη διάρκεια του τοκετού ο τράχηλος διαστέλλεται για να επιτρέψει στο έμβρυο να περάσει.

Στην δυσπλασία του τραχήλου της μήτρας, τα μεταλλαγμένα κύτταρα δεν είναι καρκινικά, αλλά μπορούν να εξελιχθούν σε κακοήθεια αν δεν υποβληθούν σε θεραπεία απο νωρίς.

Η συχνότητα εμφάνισης τους μειώνεται με τη χρήση εμβολίου HPV. Άξιο αναφοράς αποτελεί το γεγονός οτι ένας τύπος HPV έχει μειωθεί στο γυναικείο πληθυσμό μέσω του εμβολιασμού κατά 60%.

Ποια ειναι η αιτια που οδηγει στη τραχηλικη δυσπλασια;

Το βασικό αίτιο που προκαλεί την τραχηλική δυσπλασία ονομάζεται ιός του ανθρώπινου θηλώματος (HPV). Ο ιός HPV αποτελεί ένα σεξουαλικά μεταδιδόμενο ιό και υπάρχουν εκατοντάδες στελέχη. Μερικά στελέχη είναι χαμηλού κινδύνου και ευθύνονται για τον σχηματισμό κονδυλωμάτων στην περιοχή των γεννητικών οργάνων.

Άλλα στελέχη είναι υψηλού κινδύνου και προκαλούν μεταλλάξεις των κυττάρων που μπορούν να μετατρέψουν την δυσπασία του τραχήλου της μήτρας σε καρκίνο.

Ποτε καποιος ειναι πιθανο να υποστει δυσπλασια στο τραχηλο; (παραγοντες κινδυνου)

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες κινδύνου για τον σχηματισμό δυσπλασίας στο τράχηλο της μήτρας, μερικοί απο τους οποίους σχετίζονται άμεσα με το κίνδυνο εμφάνισης HPV. Ορισμένοι παράγοντες κινδύνου είναι οι εξής:

• Ασθενείς με προυπάρχουσα νόσο που καταστέλλει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Ασθενείς που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή που περιλαμβάνει ανοσοκατασταλτικά.
  • Άτομα που βρίσκονται σε σεξουαλική επαφή με πολλούς συντρόφους.
  • Άτομα που έχουν βρεθεί σε σεξουαλική επαφή σε ηλικία κάτω των 18 ετών.
  • Το κάπνισμα
  • Η χρήση προφυλακτικού ενδέχεται να μειώσει το κίνδυνο μετάδοσης του HPV αλλά ο ιός είναι πιθανό να βρίσκεται στο δέρμα που περιβάλει τα γεννητικά όργανα και σε αυτή τη περίπτωση ο κίνδυνος μετάδοσης δεν ελαττώνεται.

Διαγνωση δυσπλασιας του  τραχηλου

Στη δυσπλασία του τραχήλου δεν υπάρχει συνήθης χαρακτιριστική συμπτωματολογία. Περιστασιακά, μπορεί να εμφανιστεί μη φυσιολογική αιμορραγία. Ωστόσο, η έλλειψη συμπτωματολογίας καθώς και οι μεταλλάξεις των κυττάρων οι οποίες είναι αόρατες με το γυμνό μάτι συνήθως εντοπίζονται κατά τη διάρκεια μια κανονικής δοκιμασίας Pap.

Τα αποτελέσματα της δοκιμασίας Pap φανερώνουν μια πλακώδη ενδοθηλιακή αλλοίωση (SIL).

Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες πλακωδών ενδοθηλιακών αλλοιώσεων μεταξύ των οποίων είναι οι εξής:

• Χαμηλού-βαθμού αλλοίωση (LSIL)
  • Υψηλού-βαθμού αλλοίωση (HSIL)
  • Άτυπα αδενικά κύτταρα (AGUS)

Πολλές φορές τα χαμηλού βαθμού αλλοιώσεων απομακρύνονται απο μόνα τους. Ο γιατρός σας σε αυτή τη περίπτωση θα σας συστήσει μία διαδικασία τακτικής παρακολούθησης Pap μετά απο κάποιους μήνες. Σε περίπτωση που ο γιατρός σας παρατηρήσει μεταβολές υψηλής ποιότητας τότε εφαρμόζεται κολποσκόπηση.

Η κολποσκόπηση αποτελεί μια διαδικασία  που επιτρέπει στον γιατρό να εξετάσει λεπτομερώς τον τράχηλο. Μέσω ενός ειδικού διαλύματος που εγχύεται στο τράχηλο και με τη χρήση ειδικού φωτός πραγματοποιείται η διάκριση των μη φυσιολογικών κυττάρων.

Ο γιατρός στη συνέχεια πραγματοποιεί βιοψία ενός μικρού κομματιού ιστού του τραχήλου της μήτρας και το στέλνει σε ειδικό εργαστήριο για περαιτέρω εξετάσεις. Εάν η βιοψία παρουσιάσει δυσπλασία τότε ταξινομείται ως τραχηλική ενδοεπιθηλιακή νεοπλασία (CIN).

Υπάρχουν τρείς κατηγορίες CIN:

• CIN 1, ήπια δυσπλασία
  • CIN 2, μέτρια δυσπλασία
  • CIN 3, σοβαρή δυσπλασία ή καρκίνωμα in situ.

Το καρκίνωμα in situ αποτελεί κακοήθεια που έχει εξαπλωθεί κάτω απο το επιφανειακό στρώμα του ιστού.

Θεραπεια της δυσπλασιας του τραχηλου

Η θεραπεία της δυσπλασίας του τραχήλου εξαρτάται απο την σοβαρότητα της πάθησης. Η ήπια δυσπλασία μπορεί να αντιμετωπισθεί αμέσως, αφού μπορεί να επιλυθεί χωρίς θεραπεία.

Στις περιπτώσεις που υπάρχει CIN 2 ή 3 τότε η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει:

• Κρυοχειρουργική η οποία περιλαμβάνει την κρυοπηξία των μη φυσιολογικών κυττάρων.
  • Θεραπεία με λέιζερ (LEEP) η οποία χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια για την απομάκρυνση του προσβεβλημένου ιστού.
  • Βιοψία του τραχήλου στη θέση που βρίσκεται ο μη φυσιολογικός ιστός.

Η δυσπλασία συνήθως διαγιγνώσκεται λόγω των τακτικών εξετάσεων Pap. Η θεραπεία τυπικά θεραπεύει την δυσπλασία του τραχήλου αλλά υπάρχει ο κίνδυνος υποτροπής. Σε περίπτωση μη εφαρμογής κάποιας θεραπείας μπορεί να επιδεινωθεί η κατάσταση και να προκληθεί μετάλλαξη σε καρκίνο.
Елена Пасечная M.D.

Ελενα Πασετσναγια M.D. Μαιευτηρας & Χειρουργος Γυναικολογος

Ο γυναικολόγος σας στην Αθήνα. Ειδικεύεται στη διαχείριση κυήσεων υψηλού κινδύνου, στη θεραπεία και την πρόληψη της γυναικείας υπογονιμότητας, καθώς και στη θεραπεία οξειών, χρόνιων φλεγμονωδών ασθενειών στη γυναικολογία, σε σεξουαλικά μεταδιδόμενες λοιμώξεις. Συνεργάζεται με τις κλινικές ΙΑΣΩ και ΡΕΑ.